loading...
هدیش
وبسایت تاریخی هدیش جامع ترین وبسایت تاریخ ایران و جهان در ایران


نماینده سایت هدیش  در بلاگفا......http://hadish-tarikhe.blogfa.com/
لطفا به خاطر حفظ تاریخ این وطن بنر سایت رادر وب خود قرار دهید. مارا لینک هم کنید
به دلیل به روز بودن سایت از دیگر صفحات هم دیدن فرمایید
لطفا به وبسایت ما امتیاز دهید 

امیر دی ال 90

برای استفاده از امکانات ویژه سایت ابتدا عضــو شوید

جهت اطلاع ازتـعرفه تبلیغاتیو ارسال مطلب

در سایت با آی دی های زیر در تـماس باشید

alireza.kheirandish77@yahoo.com

کد بنر ما در پست ثابت سایت قرار داده شده است((زیر تصویر بنر))

شاه درفرهنگ هخامنشی

طفا در پایین صفحه به سایت ما امتیاز دهید(ستون سمت چپ)

به دلیل بروز بودن سایت از صفحات دیگر هم دیدن کنید

نماینده سایت هدیش  در بلاگفا......http://hadish-tarikhe.blogfa.com/

لطفا این کد بالا را که مربوط به بنر سایت است در سایت یا وبلاگ خود در قسمت تنظیمات قرار دهید

آخرین ارسال های انجمن
alireza بازدید : 399 جمعه 06 مرداد 1391 نظرات (0)

        جشن مهرگان خجسته باد .:SarzaminePersia.Persianblog.IR:.

مقدمه...

با اینکه این جشن به باورمندان دین و آیین کهن "میترا" یا همان"مهر" تعلق دارد و با جشن‌های کشاورزی در میان روستانشینان و کشاورزان ایرانی پیوند فروانی داشته و دارد، اما جای خرسندی است که در سالیان اخیر، بسیاری از ایرانیان و از جمله زرتشتیان کوشش می‌کنند تا مراسمی به یاد این جشن باستانی که جزئیات آن فراموش شده است را برگزار کنند.

یکی از مهمترین لازمه‌های پاسداشت آیین‌های کهن، خودداری از دگرگونی و واژگونه‌نمایی‌های شخصی و خودخواسته است. کوشش در انتساب آن به ادیان دیگر و از جمله دین زرتشتی، برهم‌زدنِ شیوه برگزاری مراسم و زمان اجرای آن به دلخواه هر کس، و همچنین افزودن برخی عناصر ساختگی و بدون پیشینه تاریخی، تحریفِ فرهنگ و بزرگترین عامل آسیب به آیین‌های کهن است. باشد تا با برگزاری جشن‌های ملیِ باستانی با پاسداشت شیوه اصلی و کهن آن، آیین نیاکان را گرامی بداریم و از پیشگاه «ایزد مهر» پایندگی آن را آرزو کنیم.

 

جشن مهرگان...

جشن مهرگان یکی از کهن‌ترین جشن‌ها و گردهمایی‌های ایرانیان و هندوان است که در ستایش و نیایش مهر یا میترا برگزار می‌شود.
جشن مهرگان قدمتی به اندازه ایزد منسوب به خود دارد. تا آنجا که منابع مکتوبِ موجود نشان می‌دهد، دیرینگیِ این جشن دست کم تا دوران "فریدون" باز می‌گردد. شاهنامه فردوسی به صراحت به این جشن کهن و پیدایش آن در عصر فریدون اشاره کرده است:

به روز خــجــسته سرِ مـــهر ماه

به سر بـر نهاد آن کــیـانی کــلاه

زمانه بــی انـــدوه گشت از بدی

گـرفـتـنـد هـر کـس ره بـــخـردی

دل از داوری‌ها بــــپـــرداخــتـنـــد

به آیـیـن یکی جـشن نو ساختند

نـشـستند فــرزانـگــان شــادکام

گـرفـتـنـد هـر یـک ز یــاقـوت جام

میِ روشن و چهره ی شــــاه نو

جهان نـو ز داد از سر مــــاه نــــو

بــفرمــود تـــا آتـــش افــروخــتند

هــمــه عــنبر و زعفران سوختند

پرستیدن مهرگان دین اوســــت

تن‌آسانی و خوردن آیین اوسـت

اگر یادگارست ازو ماه و مـــهـــر

بکوش و به رنج ایچ منمای چهـر

 

*شاهنامه فردوسی، تصحیح جلال خالقی مطلق، جلد یکم، داستان فریدون*

 

جشن مهرگان در آغاز مهرماه...

همانگونه که در گزارش فردوسی دیده می‌شود، زمان برگزاری جشن مهرگان در آغاز ماه مهر و فصل پاییز بوده است و این شیوه دست کم تا پایان دوره هخامنشی و احتمالاً تا اواخر دوره اشکانی نیز دوام داشته است. اما از این زمان و شاید در دوره ساسانی، جشن مهرگان به مهر روز از مهر ماه یا "شانزدهم ماه مهر" منتقل می‌شود.

دلیل برگزاری جشن مهرگان در آغاز مهرماه و اصولاً نامگذاری نخستین ماه فصل پاییز به نام مهر، در این است که در دوره‌‌هایی از دوران باستان و از جمله در عصر هخامنشی، آغاز پاییز، آغاز سال نو بوده است و از همین روی نخستین ماه سال را به نام مهر منسوب کرده‌اند.

تثبیتِ آغاز سال نو در هنگام اعتدال پاییزی، با نظام زندگیِ مبتنی بر کشاورزیِ ایرانیان بستگیِ کامل دارد. می‌دانیم که سال زراعی از اول پاییز آغاز و در پایان تابستان دیگر خاتمه می‌پذیرد. قاعده‌ای که هنوز هم در میان کشاورزان متداول است و در بسیاری از نواحی ایران جشن‌های فراوان و گوناگونی به مناسبت فرارسیدن مهرگان و پایان فصل زراعی برگزار می‌شود. در این جشن‌ها گاه ترانه‌هایی نیز خوانده می‌شود که در آنها به مهر و مهرگان اشاره می‌رود. شاید بتوان شیوه سال تحصیلیِ امروزی را باقی‌مانده گاهشماری کهن میترایی دانست. گاهشماری هخامنشی نیز مبتنی بر آغاز سال از ابتدای پاییز بوده است.

جشن هخامنشی میتراکانا...


شواهد موجود نشان می‌دهد که جشن مهرگان در عصر هخامنشی در آغاز سال نو، یعنی در نخستین روز از ماه مهر برگزار می‌شده است. در گزارش‌های مورخان یونانی و رومی از این جشن با نام "میثْـرَکَـنَـه"(میتراکانا) یاد شده است. نام ماه مهر در کتیبه میخیِ داریوش در بیستون به گونه "بـاگَـیـادَئـیـش" به معنای احتمالی "یاد خدا" آمده است.

کتسیاس، پزشک اردشیر دوم هخامنشی، نقل کرده است که در این جشن، ایرانیان با پوشیدن ردای ارغوانی رنگ و همراه با دسته‌های نوازندگان و خنیاگران به رقص‌های دسته‌جمعی و پایکوبی و نوشیدن می‌پرداخته‌اند.

به گمان، نقش گل‌های دایره‌ای شکل با دوازده و هشت گلبرگ در تخت‌جمشید، می‌تواند نشانه‌ای از مهر باشد. چرا که در پیرامون ستاره قطبی (چه ستاره قطبی امروزی و چه باستانی) دوازده صورت فلکیِ تشکیل دهنده برج‌های دوازده‌گانه، و نیز هشت صورت فلکیِ پیرا قطبی، در گردشی همیشگی‌اند.

فیثاغورث در سفرنامه منسوب به او، شرح می‌دهد که پرستندگانِ ستاره‌ای درخشان که آن را میترا می‌نامیدند، در غاری تاریک که چشمه آبی در آنجا جریان داشت و نقش صورت‌های فلکی بر آنجا نصب شده بود، حاضر می‌شدند و پس از انجام مراسم گوناگون (که نقل نکرده)، نانی می‌خوردند و جامی می‌آشامیدند.

آن گونه که از گفتار ثعالبی در «غُرَر اخبار ملوک فُرس و سیرِهم» دریافته می‌شود، گمان می‌رود که در زمان اشکانیان نیز جشن مهرگان با ویژگی‌های عصر هخامنشی برگزار میشده است.

 

زمان جشن مهرگان...

همانگونه که گفته شد، زمان برگزاری جشن مهرگان در دوره هخامنشی و به احتمال پیش تر از آن نیز، در نخستین روز ماه مهر بوده و اکنون حدود دو هزار سال است که این جشن بهشانزدهمین روز این ماه یا "مهر"روز از "مهر"ماه در گاهشماری ایرانی منسوب است. اما این زمان در میان اقوام گوناگونی که از تقویم‌های محلی نیز بهره می‌برند، متفاوت است. برای نمونه زمان این جشن در گاهشماری دیلمی (گیلانی) برابر با سی‌ام بهمن‌ماه است و در گاهشماری طبری (مازنی) و نیز در گاهشماری سنتی یزدگردی زرتشتیان، فعلاً برابر با حدود نیمه بهمن‌ماه بوده و همه این شیوه‌ها برگرفته از گاهشماری‌های کهن و گوناگون ایرانی است که پاسداشت آنها در کنار گاهشماری ملی ایرانی، لازم و شایسته است.

اما برخی دیگر از زرتشتیان، با شیوه‌ای نوساخته به نام «سالنمای دینی زرتشتیان» که در سالیان اخیر و با تغییراتی در گاهشماری ایرانی ساخته شده، این هنگام را معین می‌کنند که مصادف با دهم مهرماه (آبان روز) از گاهشماری ایرانی می‌شود. چنین شیوه‌هایی که امروزه رایج شده و بعضی کسان به میل شخصی، یک تقویم یا مبدأ سالشماری می‌سازند و نام‌های میهنی بر آن می‌گذارند، دستکاری آشکاری در نظام دقیق و قاعده‌مند گاهشماری ایرانی و تاریخ و فرهنگ ملی دانسته می‌شود که امیدواریم ادامه نیابد.

در متون ایرانی از مهرگان دیگری به نام "مهرگان بزرگ" در بیست و یکمین روز مهرماه نام برده شده است که احتمالاً تاثیر تقویم خوارزمی باستان بوده است. از آنجا که در تقویم خوارزمی، آغاز سال نو از ششم فروردین‌ماه محاسبه می‌شده است، زمان برگزاری همه مراسم سال، پنج روز دیرتر بوده و در نتیجه جشن مهرگان بجای شانزدهم مهر در بیست و یکم مهر (رام روز) برگزار می‌شده است.

 

موسیقی مهرگانی...

از آنجا که در «برهان قاطع» نام مهرگان برای یکی از مقام‌ها و لحن‌های موسیقی سنتی ایران آمده است، و همچنین در میان دوازده مقام نامبرده شده در کتاب «موسیقی کبیرِ» ابونصر فارابی نیز مقام یازدهم با نام مهرگان ثبت شده است، و نظامی گنجوی نیز در منظومه «خسرو و شیرین» نام بیست و یکمین لحن از سی لحن نامبردار شده را «مهرگانی» نوشته است، گمان می‌رود که در دوران گذشته در جشن مهرگان موسیقی ویژه‌ای اجرا می‌شده است که ما از جزئیات آن بی‌اطلاعیم.

 

نام مهر و مهرگان در کاربردهای دیگر...

در باره گستردگی مراسم مربوط به مهر و جشن مهرگان، بیش از این نیز نشانه‌هایی در دست است که به سبب اختصار این گفتار فرصت پرداختن به همه آنها در اینجا نیست. اما شاید ذکر دو نکته دیگر مفید باشد. یکی اینکه امروزه نیز زرتشتیان، آتشکده‌های خود را با نام «درِ مهر» می‌شناسند و دیگر اینکه در بسیاری از کشورهای عرب‌زبان، از جشن‌ها و فستیوال‌ها با نام عمومی "مهرجان" و "مهرجانات" نام می‌برند.

 

آیین‌های جشن مهرگان...

در مجموع و به طور خلاصه، جشن مهرگان، جشن نیایش به پیشگاه «مهر ایزد» ایزد روشنایی و پیمان و درستی و محبت، ایزد بزرگ و کهن ایرانیان و همه مردمانِ سرزمین‌هایی از هند تا اروپا، به هنگام اعتدال پاییزی در نخستین روز مهرماه و در حدود دو هزار سال اخیر در مهر روز از مهرماه، برابر با شانزدهم مهرماهِ گاهشماری ایرانی (هجری خورشیدی فعلی) برگزار می‌شود.

آن گونه که از مجموع منابع موجود، همچون نگاره‌ها و متون باستانی و نوشته‌های مورخان و دانشمندان قدیم ایرانی و غیر ایرانی (فردوسی، بیرونی، اسدیِ توسی، هرودوت، کتسیاس، فیثاغورث،...) و نیز آثار شاعران و ادیبان (رودکی، فرخی، منوچهری،...) دریافته می‌شود، مردمان در این روز تا حد امکان با جامه‌های ارغوانی (یا دست کم با آرایه‌های ارغوانی) بر گرد هم می‌آمده‌اند؛ در حالی که هر یک، چند «نبشته شادباش» یا به قول امروزی‌ "کارت تبریک" برای هدیه به همراه داشته‌اند. این شادباش‌ها را معمولاً با بویی خوش همراه می‌ساخته و در لفافه‌ای زیبا می‌پیچیده‌اند.

در میان خوان یا سفره مهرگانی که از پارچه‌ای ارغوانی رنگ تشکیل شده بود، گل "همیشه شکفته" می‌نهادند و پیرامون آنرا با گل‌های دیگر آذین می‌کردند. امروزه نمی‌دانیم که آیا گل همیشه شکفته، نام گلی خاص بوده است یا نام عمومیِ گل‌هایی که برای مدت طولانی و گاه تا چندین ماه شکوفا می‌مانند.

در پیرامون این گل‌ها، چند شاخه درخت "گز"، "هوم"، یا "مورد" نیز می‌نهادند و گونه‌هایی از میوه‌های پاییزی که ترجیحاً به رنگ سرخ باشد به این سفره اضافه می‌شد. میوه‌هایی مانند: سنجد، انگور، انار، سیب، به، ترنج (بالنگ)، انجیر، بادام، پسته، فندق، گردو، کُـنار، زالزالک، ازگیل، خرما، خرمالو و چندی از بوداده‌ها همچون تخمه و نخودچی.

دیگر خوراکی‌های خوان مهرگانی عبارت بود از آشامیدنی و نانی مخصوص. نوشیدنی از عصاره گیاه "هَـئومَـه"(هوم) که با آب یا شیر رقیق شده بود، فراهم می‌شد و همه باشندگان جشن، به نشانه پیمان از آن می‌نوشیدند. نانِ مخصوص مهرگان از آمیختن آرد هفت نوع غله گوناگون تهیه می‌گردید. غله‌ها و حبوباتی مانند گندم، جو، برنج، نخود، عدس، ماش و ارزن. دیگر لازمه‌های سفره مهرگان عبارت بود از: جام آتش یا نوکچه (شمع)، شکر، شیرینی، خوردنی‌های محلی و بوی‌های خوش مانند گلاب.

آنان پس از خوردن نان و نوشیدنی، به موسیقی و پایکوبی‌های گروهی می‌پرداخته‌اند. سرودهایی از مهریشت را با آواز می‌خوانده و اَرْغُـشت می‌رفته‌اند (می‌رقصیده‌اند). شعله‌های آتشدانی برافروخته پذیرای خوشبویی‌ها (مانند اسپند و زعفران و عنبر) می‌شد و نیز گیاهانی چون هوم که موجب خروشان شدن آتش می‌شوند.

در پایان مراسم، شعله‌های فروزان آتش، نظاره‌گر دستانی بود که بطور دسته‌جمعی و برای تجدید پایبندی خود بر پیمان‌های گذشته، در هم فشرده می‌شدند.

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
در این وبلاگ می توانید با اطلاعات کامل زمان های هخامنشیان - ساساسنیان - اشکانیان و ... و حوادث های جالب و تمام جنگ های ایران و روم و ... آشنا شوید. لینک کانال تلگرام: درود بر شما عزیزان.. لینک کانال رسمی تلگرام سایت هدیش: t.me/hadish_tarikh
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    لینک دوستان
  • ساب موزیک(دانلود آهنگ جدید)
  • Youtube بروزترين مرجع دانلود‎ Youtube
  • کانون رسمی چلسی
  • ساسان اس ام اس
  • چلسی
  • شخصی
  • جوک
  • بزرگترین مرجع عکس
  • دانشجویان مهندسی بهداشت حرفه ای 91 شیراز
  • تاریخ و تمدن ایران
  • یو پرشین
  • کــــــوروش شـــاهـنــشـاه هـــخـامـنـشی
  • علوم غريبه دعا ها و طلسمات براي شما
  • تاریخ ایران از نگاهی دیگر
  • سایت تاریخی همراه تاریخ
  • دانلود انیمیشن های مجاز با لینک مستقیم
  • دانلود جديدترين نرم افزار ها. software
  • سرگرمی تفریحی مذهبی علمی آموزشی (امیر دی ال 90)
  • افتخار افرینان
  • سایت احمد رئیسی نیا
  • دوست یابی
  • داروهای گیاهی
  • انجمن ورود ممنوع
  • ارسلان فره کیانی
  • پارسی ساز(تاریخی)
  • پارسیان دژ(تاریخی)
  • .::موزیکده::
  • سرزمین اهورایی
  • جديدترين ورسمي ترين پايگا اس ام اس كشور
  • شهر دانلود
  • شهر موزیک
  • کندر دانلود
  • بهترین سایت نانسی عجرم
  • DOWNLOAD4Uبزرگترین سایت دانلودایرانیان
  • فارسی لود
  • ps3 بازان حرفه ای
  • ضد فراماسون
  • عاشقانه ها
  • کاور و پوستر بازی(هومن)
  • سایت جوان صدا
  • ویکی جنگ دانشنامه نظامی ایران
  • کدستان - مرجع بزرگ کد و ابزار رایگان وب نویسان
  • دانلود بازی های اندروید
  • دانلود بهترين ها براي موبايل
  • مرجع تخصصی بازی
  • دبیرستانیها
  • " عـ ـکـ ـسـ ـایـ ـی ♥♥که به ♥♥عـمرت ندیدی"
  • آموزش زبان انگلیسی
  • RZB.RZB.IR
  • عکس,بازیگر,خواننده,مدل لباس
  • آتیش موزیک
  • بهترین مطالب اینترنت در وبسایت bootek
  • حرف های ناگفته
  • وبلاگ نظامی آی آر ارتش
  • ♥ ♥ ♥♥پاتوق تفریحی MASIS♥♥ ♥ ♥
  • بزرگترین سایت رسمی اوریل
  • انجمن هواداران رئال مادرید
  • فارسی دانلود
  • سایت چلسی نیوز
  • سایت خبری هواداران چلسی
  • کلیک کنید و لذت ببرید
  • وبلاگ تاریخی ایران
  • پسران قرمز
  • کوروش کبیر
  • پیامبر ایرانیان ذولقرنین(کوروش بزرگ)
  • میهن پرستان
  • دختر کوروش بزرگ
  • فدایی وطن
  • وبلاگ نظامي آي آر ارتش
  • سربازان کوروش اریایی
  • کوروش بزرگ
  • تاملی بر تاریخ ایران زمین
  • تمدن های فراموش شده
  • تو را ای وطن دوست دارم
  • عشق پارسی
  • تاریخ و تمدن ایران زمین
  • ایران باستان
  • سرباز پارسیان
  • اهورا مزدا
  • نویسشگاه ایران پرست
  • سرباز ایران
  • هزاره های فراموش شده
  • مرجع تاریخ و فرهنگ ایران
  • تاریخ سرافراز ایران
  • پارسوماش
  • کوروش شاه شاهان
  • کوروش بزرگ
  • سایت تاریخی ایرانشهر
  • بزرگترین مرجع دانلود فیلم،موزیک
  • تاریخ ایران باستان
  • تاریخ و تمدن ایران
  • دانلود فیلم با لینک مشتقیم
  • بهترين سايت بانک اطلاعات ومطالب جالب وترفندواس ام اس و اخبار و اموزش و .....
  • سون سانگ
  • oO گالری عکس پیکاسو Oo
  • سرزمین من، آریای من
  • زنده باد ایران
  • اریاییان
  • سرزمین پارس
  • نا گفته های تاریخ ایران زمین
  • بزرگترین کامیونیتی ایرانیان مقیم استرالیا
  • دانلود سریال جدید
  • قیمت روز خودروی شما
  • آخرین مطالب ارسال شده
  • نظرسنجی
    به نظر شما ایا مطالب تاریخی و دانستنی های جالب از تاریخ ایران و جهان وبسایت چقدر تاثیرگذار و جالب و مفید بوده است
    آیا شما طرفدار تیم فوتبال چلسی هستید یا خیر؟؟اصلا فوتبال میبینید؟؟؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 286
  • کل نظرات : 208
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 255
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 63
  • بازدید امروز : 79
  • باردید دیروز : 1,002
  • گوگل امروز : 4
  • گوگل دیروز : 190
  • بازدید هفته : 2,550
  • بازدید ماه : 5,196
  • بازدید سال : 40,277
  • بازدید کلی : 324,791
  • کدهای اختصاصی

    آگهی انجمن بهترین وبلاگ

    انجمن آگهی بهترین کد قالب وبلاگ

    افزایش امتیاز وبلاگ

    جایزه ویژه : تبدیل وبلاگ به سایت
    وبلاگSponsered By :

    قالب کد وبلاگ قالب وبلاگ




    مترجم سایت

    مترجم سایت


    ابزار چت روم

    چت روم


    تعبیر خواب آنلاین

    تعبیر خواب

    Google

    در اين وبلاگ
    در كل اينترنت

    کد جست و جوی گوگل



    ساعت فلش


    استخاره آنلاین با قرآن کریم
    

    ..

    طالع بینی ازدواج

    قالب وبلاگ


    فال حافظ



    دیکشنری آنلاین

    دیکشنری آنلاین

    کد نمایش آی پی

    کد نمایش آی پی

    پیچک

    تماس با ما

    کد تماس با ما

    پیچک

    آپلود نامحدود عکس و فایل

    آپلود عکس

     

    دریافت کد آپلود سنتر

    آپلود عكس

    آپلود عكس

    رنک الکسا

    پیج رنک

    سربازان گمنام امام زمان (عج)

    پارسیان دژ-مرجع ایران شناسی(ایران باستان)

    پرشیا دانلود